Ostatnio na pocztę redakcji przyszła bardzo ciekawa wiadomość, w zasadzie lista pytań dotyczących organizacji ślubu i wesela. Od razu pomyśleliśmy, że to doskonały temat na artykuł. Rzecz, która może przydać się przyszłym pannom młodym.
By było jeszcze ciekawiej, postanowiliśmy zadać te pytania konsultantce ślubnej Justynie Schreiber z WellWedding.pl.
Lista pytań, które każda panna młoda zadaje sobie przed ślubem może okazać się przytłaczająca, ale pamiętajcie że to co znalazło się w tym wywiadzie jest jedynie wierzchołkiem góry lodowej (co w pewnym sensie tłumaczy popularność usług konsultantów ślubnych)
Pytania od panny młodej:
- Czy możemy liczyć na pomoc w kwestii wybrania lokalizacji ślubnej i weselnej?
Jak najbardziej, w mojej ofercie znajduje się taki punkt. W zależności od waszych oczekiwań mogę przygotować listę miejsc, które możemy wspólnie odwiedzić. Jeśli ogranicza was czas to mogę to zrobić samodzielnie i pokazać wam najistotniejsze elementy online np. poprzez Whatsapp lub Messenger.
- Jak wygląda strona formalna, dokumentacyjna ? Czy pomaga Pani w dokumentach / formalnościach związanymi ze ślubem ?
W zależności od rodzaju ślubu na jaki się zdecydujecie strona dokumentacja różni się, ale wymaga od Was osobistego stawienia się w USC / kancelarii parafialnej.
Na przykład: ślub cywilny wymaga od was stawienia się osobiście z USC z dowodami osobistymi celem ustalenia daty ślubu oraz podpisania m.in. zapewnienia o braku istnienia okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
Przy ślubie konkordatowym oprócz wyżej wymienionych formalności potrzebne są także dodatkowe dokumenty urzędowe: zaświadczenie stwierdzające brak okoliczności wyłączających zawarcie związku małżeńskiego przed duchownym a także kościelne jak m.in. akt chrztu, świadectwo nauk przedmałżeńskich.
Ze swojej strony oferuję pomoc w tym temacie: wskazuję wszystkie ważne terminy wraz z ich rezerwacją w razie potrzeby, przygotowuję dla was rozpiskę dokumentów tak abyście byli w pełni przygotowani i mogli ze spokojem udać się do USC / kościoła celem dopełnienia formalności w terminie.
- Jak wygląda usługa koordynacji ?
Proces koordynacji może być częścią kompleksowej organizacji jaką dla was przeprowadzam albo osobną usługą.
Rozpoczyna się już na kilka dni czasem tygodni przed ślubem. Jeśli zdecydowaliście się na usługę koordynacji a całość zorganizowaliście sami zbieram od was informacje z kim macie podpisane umowy i przejmuję kontakt do wszystkich podwykonawców.
Następnie tworzę scenariusz dnia ślubu i wesela i rozsyłam go do wszystkich usługodawców odpowiednio wcześniej. Na kilka dni przed uroczystością kontaktuję się z wszystkimi podwykonawcami i sprawdzam wszystkie detale.
Podczas koordynacji dnia ślubu na waszej uroczystości zawsze są dwie osoby ze strony agencji ślubnej. Pozwala nam to na rozdzielenie zadań i dopilnowanie wszystkich tematów w różnych miejscach jednocześnie, np.: na miejscu uroczystości oraz w miejscu przyjęcia weselnego.
Jesteśmy z wami od godzin porannych/ przygotowań do ślubu i wesela aż do ostatniego punktu w naszym scenariuszu ( najczęściej są to oczepiny ok 24:00).
Dokonujemy niezbędnych rozliczeń w dniu uroczystości, koordynujemy wszystkie procesy, gasimy ewentualne „pożary” i robimy wszystko abyście nie musieli się niczym martwić w tym dniu.
- Jak wygląda kwestia menu w restauracji ? Czy jest możliwość organizacji ślubu i wesela w jednym miejscu ? Zastanawiam się nad opcją DJ i muzyki na żywo na ślubie. Czy sami ich wyszukujemy ? Chcemy zatańczyć pierwszy taniec, ale nie wiemy jak się przygotować.
Menu z obiektem ustalane jest indywidualnie. Każde miejsce ma nieco inne zasady. Podczas odwiedzania różnych lokalizacji poruszamy ten temat aby dowiedzieć się jakie są możliwości lokalu i czy dopasowują się one do waszych oczekiwań.

W swojej bazie posiadam wiele obiektów na terenie których można zorganizować ceremonię zaślubin oraz przyjęcie weselne. Wszystko zależy od tego na jakim stylu wam zależy: czy bardziej elegancko, rustykalnie czy tradycyjnie.
Kwestie oprawy muzycznej zarówno podczas ceremonii zaślubin jak i przyjęcia weselnego organizuję według waszych potrzeb. Podczas rozmów określamy sobie na czym wam najbardziej zależy podczas ślubu np. wokal damski/ męski, skrzypce, gitara a także mogę pomóc w wyborze repertuaru.
W Polsce zdecydowana większość przyjęć weselnych organizowana jest wraz z oprawa muzyczną Dj lub zespół / kapelę wraz z tańcami. To czy na taką opcję się zdecydujecie zależy tylko od was.
W kwestii pierwszego tańca – tu także mogę pomóc, znaleźć odpowiednią szkołę lub kurs tańca, który przygotuje was do takiego wystąpienia.
- Dekoracje – dużo świeżych kwiatów, bardzo dużo – na ceremonii i weselu, co może Pani zaproponować?
W kwestii dekoracji współpracuję z firmami dekoratorskimi. Podczas naszych rozmów wy nakreślacie swoją wizję np. ulubione kwiaty, kolory, motyw przewodni a następnie z pomocą firmy dekoratorskiej tworzymy indywidualny projekt aranżacji dopasowany do miejsca i oczekiwań.
Jeśli chodzi o kwiaty to wiele zależy od miesiąca, w którym się pobieracie. Najlepiej wybierać sezonowe wtedy i cena jest niższa i dostępność danych roślin znacznie większa. Wszystkie takie detale omawiamy sobie szczegółowo na spotkaniu.
- Alkohol – będzie podany w Państwa wycenie czy musimy go skalkulować na własną rękę?
W zależności od wybranego lokalu w alkohol można zaopatrzyć się w obiekcie, zakupić samodzielnie albo zlecić taką usługę konsultantowi ślubnemu.
W takiej sytuacji należy dopytać obiekt o tzw. opłatę „korkową”, w skład której wchodzi możliwość przetrzymania, schłodzenia i serwowania alkoholu zakupionego poza obiektem.
Ze swojej strony współpracuję m.in ze sprawdzonymi sommelierami, którzy dopasowują wino do wybranego menu, wedding barami – które oferują szeroki zakres koktajli a także prosseco vanami.
Pomagam także obliczyć zapotrzebowanie na alkohol weselny z podziałem na rodzaje alkoholu, przywożę alkohol a także oddaję nadwyżkę w razie potrzeby i taką opcję może zawierać oferta.
- Rzutnik / TV – byłoby super zorganizować sprzęt do wyświetlenia dwóch krótkich filmików, czy organizuje Pani także takie rzeczy?
Nie ma najmniejszego problemu, pomagam w zorganizowaniu wszelkiego sprzętu jaki tylko będzie potrzebny do wyświetlenia prezentacji. Większość obiektów weselnych jest już wyposażona w taki sprzęt nie mniej zawsze to ustalamy i w razie braku wypożyczam dla was taki sprzęt.
- Jeśli na co dzień mieszkamy za granicą – ile wcześniej musimy być na miejscu aby mieć wystarczająco dużo czasu na przygotowania. Czy możemy zamówić u Państwa transfer z lotniska do hotelu ?
Jeśli mieszkacie za granicą i decydujecie się na współpracę ze mną jako Wedding Plannerem w zakresie kompleksowej organizacji wasz przyjazd może nastąpić na kilka dni przed uroczystością.

W takiej sytuacji wszystko omawiamy sobie zdalnie albo podczas krótszych pobytów w kraju a w ostatnich dniach ja zajmuję się wszystkimi odbiorami dla was. Organizuję także transfery z lotniska do wybranego hotelu.
- Pobyt gości – czy podejmuje się Pani koordynacji przyjazdu dla gości?
Jak najbardziej mam taką usługę w ofercie. Organizuję wtedy transfery np. z lotniska, transport, zakwaterowanie w wyznaczonych hotelach.
- Pojazd na ślub – kto nie marzy o tym żeby do ślubu przyjechać białym cabrio? Czy może nam Pani coś polecić?
Z chęcią pomogę znaleźć Wam wymarzony pojazd na ślub. Współpracuję z wieloma firmami, które wypożyczają różnego rodzaju pojazdy: samochody klasyczne, super samochody, bryczki. Określamy sobie wasze marzenia i wyszukuję najlepszą ofertę.
- Fotograf – czy ma Pani nawiązaną współpracę z fotografem?
Oczywiście, w swojej bazie posiadam szeroki przekrój fotografów. W zależności od tego jaki typ fotografii najbardziej wam odpowiada ( styl zdjęć, rodzaj obróbki) oraz budżetu jaki chcecie poświęcić na zdjęcia ślubne. Zawsze są to sprawdzeni przeze mnie usługodawcy, których mogę polecić z całego serca.
- Będziemy również chcieli krótki film, czy może Pani polecić kamerzystów?
Jak najbardziej mogę polecić sprawdzonych wideofilmowców do filmów krótkich lub dłuższych w zależności od tego jakie macie preferencje i jaki rodzaj filmu chcielibyście otrzymać w finalnym efekcie.
- Myślimy o ceremonii przy zachodzie słońca i wtedy może sesję fotograficzną załatwić wcześniej?
Ceremonia o zachodzie słońca brzmi pięknie i nastrojowo. Sesję z fotografem jak najbardziej można wykonać wcześniej ale także można umówić się w innym dniu.
Bardzo często Młode Pary aby nie tracić czasu na swoim przyjęciu weselnym umawiają się z fotografem na plenerowe ujęcia w innym dniu. Wszystkie takie sprawy organizacyjne są do ustalenia przy wyborze fotografa i podpisywaniu umowy.
- Dodatkowe atrakcje – fajerwerki jak najbardziej! co mogę jeszcze zamówić? Ja szczerze myślałam o balonach, przezroczystych – już w sali :)
Atrakcji dodatkowych jest całe mnóstwo: fajerwerki, zimne ognie, pokazy różnego rodzaju m.in. tańca, ognia, sztuki barmańskiej, gry plenerowe, animacje dla dzieci.
Posiadam listę takich atrakcji z których możecie wybrać pozycje dla siebie a także polecę zaprzyjaźnione firmy, które w piękny i sprawdzony sposób to poprowadzą.
Różnego rodzaju dodatkowe dekoracje jak balony, akcesoria wystroju wnętrz we współpracy z wybraną firmą dekoratorską również dla Was organizuję.
- Beauty pomoc – dla mnie i gości, ja wybieram fryzurę, rozumiem że najwięksi artyści tworzą dzieła sami, ale mi wystarczy ktoś kto w miarę odtworzy mój pomysł, ale czy to też dodatkowo skalkulowane?
Pomagam w wyborze stylistki fryzur jak i makijażu. Zarówno fryzjer jak i makijażystka doradzają w wyborze odpowiedniej stylistyki ale są otwarci na Wasze inspiracje.
Dodatkowo zawsze umawiają się z wami na próbne fryzury czy makijaże aby sprawdzić czy użyte kosmetyki was nie uczulają i czy efekt końcowy jest zadowalający.
Ze swojej strony mogę polecić sprawdzone osoby a także zarezerwować niezbędne terminy. W ofercie znajdziecie całkowity koszt i znajdzie się tam zarówno próbna fryzura / makijaż jak i docelowa usługa.
- Jak wygląda temat rozliczeń z podwykonawcami ? Czy są zaliczki, kiedy dopłaca się resztę, czy jest może podział na etapy ?
Rozliczenia z podwykonawcami wyglądają bardzo różnie. Wszystkie warunki są określone w umowach, które wcześniej dla Was sprawdzam. Na przykład u fotografów najczęściej zaliczkuje się wpłatę, przy wynajmie dekoracji wpłaca się zazwyczaj całość, z Wedding Plannerem rozliczenie podzielone jest na kilka transz.

Wysokość zaliczek, ilość transz jest uzależniona od danego podwykonawcy. Decydując się na współpracę ze mną jako Wedding Plannerem zgodnie z wszystkimi podpisanymi umowami i jej warunkami przygotowuję harmonogram płatności i go stale nadzoruję.
Gdy zbliża się termin płatności informuję was o tym fakcie z wyprzedzeniem. Takie rozwiązanie daje poczucie spokoju.
- Ostatnie pytanie – COVID – co w przypadku ogłoszenia restrykcji?
W przypadku COVID i ogłoszenia ograniczeń stosujemy się do wytycznych tak aby wasze przyjęcie odbyło się w sposób bezpieczny dla wszystkich.
Sytuacja z COVID jest bardzo dynamiczna i nie jesteśmy w stanie przewidzieć co się wydarzy. W przypadku gdy zmuszeni będziemy przesunąć datę ślubu i wesela wspieram was w tym temacie, analizując zapisy w umowach i kontaktuję się z wszystkimi podwykonawcami aby znaleźć dla wszystkich najlepsze rozwiązanie. Jest to temat bardzo zmienny więc wszyscy na bieżąco dostosowujemy się do realiów.
O autorce: Justyna Schreiber, WellWedding.pl – uwielbiam prawdziwe emocje, kocham organizację i planowanie, perfekcjonizm mam we krwi a zamiłowanie do piękna i pozytywnego nastawienia towarzyszy mi już od wielu lat.
Organizuję śluby, wesela i eventy z troską o emocje. Na co dzień jestem fanką idei wellbeingu, którą przenoszę do pracy zawodowej z drugim człowiekiem.
Uwielbiam kreować i urzeczywistniać marzenia Młodej Pary o najpiękniejszym ślubie i weselu.